• Pradžia
  • >
  • Komentaras dėl prevencinių kelių priežiūros darbų

Komentaras dėl prevencinių kelių priežiūros darbų

2023 08 23

Reaguodama į kai kuriose žiniasklaidos priemonėse pasirodžiusias publikacijas dėl kelio Molėtų rajone nuo 8,75 iki 17,5  km kelio atkarpoje tarp Girsteitiškio ir Balininkų kelio remonto darbų ir galimo lėšų švaistymo asfaltuojant, neva, dar geros būklės kelią, AB Lietuvos automobilių kelių direkcija atsakingai pareiškia, kad valstybinės reikšmės keliai remontuojami  griežtai tik pagal viešai svetainėje www.vialietuva.lt skelbiamą prioritetinių eilių sąrašą ir darbams skiriamą finansavimą.

LAKD informuoja, kad šiuo metu Molėtų rajone yra vykdomi rajoninio kelio Nr. 2806 Kairionys–Girsteitiškis–Balninkai ruožo nuo 8,75 iki 17,5  km paprastojo remonto prevenciniai darbai, t. y.  siekiant išsaugoti asfalto dangą nuo tolesnio degradavimo, ant išlyginamojo sluoksnio bus įrengiamas paviršiaus apdaras.

Šiems darbams prioritetinė eilė buvo parengta pagal valstybinės reikšmės kelių prevencinės priežiūros metodiką, kurioje vienas iš svarbiausių kriterijų yra dangos būklės indeksas (DBI) ir jo pokyčiai. Atkreipiame dėmesį, kad tvarkomo ruožo DBI yra 5 balai. DBI matuojamas nuo 1 iki 5, o penki balai yra prasčiausias įvertinimas.

LAKD taip pat atkreipia dėmesį, kad kelio remonto darbai gali būti dvejopi – siekiant pašalinti defektą, suremontuoti kelio atkarpą arba prevenciniai priežiūros darbai.  Prevencinės priežiūros darbų tikslas –  taikant prevencinės priežiūros priemones, kurioms naudojamos paprasčiausios ir greičiausiai įgyvendinamos remonto technologijos (pvz.,  paviršiaus apdaras),  sušvelninti ar pristabdyti esamos asfalto dangos konstrukcijos degradaciją ir pratęsti kelio naudojimo laikotarpį (dangoje esantys plyšiai sukelia kitų pažaidų vystymąsi – duobių atsiradimą, kelio dangos nelygumo didėjimą ir vėžių formavimąsi).

Šis metodas, prižiūrint kelius ir ne reaktyviai, o prevenciškai sprendžiant problemas, plačiai taikomas užsienio šalyse. Remiantis kitų šalių praktika skaičiuojama, kad prevencines priemones pritaikyti yra kelis kartus pigiau nei atlikti remontą jau atsiradus kelio pažaidai. Palyginimui: 1 km rajoninio valstybinės reikšmės kelio paprastasis remontas, kai kečiamas asfaltas,  siekia  apie 621 000 Eur, kapitalinis remontas – nuo 2 iki 2,5 mln. Eur. Tuo tarpu prevencinių priemonių kaina yra kartais mažesnė ir siekia apie 186 tūkst. Laiku pritaikius prevencinės priežiūros priemones, kelio naudojimo laikotarpį galima pratęsti net maždaug iki 10 metų.

Suprantama, kad kelio dangos pažeidimai plika akimi gali būti nematomi, neekspertiniam žvilgsniui jie gali atrodyti nereikšmingi. Todėl Lietuvos automobilių kelių direkcija pasitelkia specialią šiuolaikišką įrangą bei ilgametę ekspertų patirtį, kad nuodugniai įvertintų dangos pažeidimus ir numatytų jos tarnavimo trukmę.

Kaip šiuo atveju rodo dangos tyrimai, tvarkomo kelio pagrindiniai defektai yra didelis smulkių plyšių kiekis (pav.), kuris, jeigu nebūtų laiku sutvarkytas, greitu metu taptų žymiai rimtesnių defektų atsiradimo priežastimi, kelio danga toliau sparčiai blogėtų iki tokios būklės, kad su paprastesnėmis prevencinės priežiūros priemonėmis neįmanoma būtų suremontuoti dangos ir tuomet tektų investuoti į daug brangesnes technologijas, pvz., tektų kelią kapitaliai remontuoti.